sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Tuparikakku



Tällainen täytekakku lähti samoihin  tupareihin kuin tämä voileipäkakkukin. 

Yleensä käytän kotimaisia vadelmia, mutta meillä sattui pieni pakastinonnettomuus tässä jokunen viikko sitten: Pilttitossu oli sammuttanut arkkupakastimen, jonka huomasimme siinä vaiheessa, kun KAIKKI tämän vuoden marjat ja muut säilötyt jutut olivat jo sulaneet. Onneksi äiti tuli apuun ja keitteli pakastimen sisällön mehuiksi ja hilloiksi, mutta muu sisältö (lihat ym) menivät sen myötä.  Kotimaisia vadelmia on hankala saada kaupasta näin talven keskellä. Marjojen keittäminen vaikutti jonkun verran makuun ja täytteestä ei tullut ihan samanlainen kuin ennen, joten suosittelen käyttämään kotimaisia marjoja jos suinkin mahdollista! Ovat jotenkin herkullisempia (vai onko se se, kun tietää itse poimineensa ne omin pikku kätösin?;)).

Pohja on 5 munan kakkupohja
Täytteenä vadelmamousse, jonka ohje alla.
Kostutus päärynämehu.
Kuorrute ja koristeet sokerimassaa ja kermavaahtoa.

Vadelmamousse

2,5 dl Flora Vispiä
200 g vaniljatuorejuustoa (Sunnuntai)
200g vadelmia
sokeria ja vaniljasokeria maun mukaan
4 kpl liivatelehtiä
tilkka vettä tai vadelmamehua

  1. Jos käytät ulkomaisia vadelmia, muista kiehauttaa niitä 2 min ennen käyttämistä!! Jäähdytä hyvin.
  2. Laita liivatelehdet kylmään veteen pehmenemään.
  3. Vatkaa kerma. Lisää tuorejuusto joukkoon. 
  4. Soseuta marjat sokerin kanssa ja lisää täytteen joukkoon. Mausta vaniljasokerilla. 
  5. Kiehauta vesi/mehu ja sulata liivatelehdet joukkoon. Lisää täytteen sekaan hyvin sekoittaen.


Tässä vielä kaunis kuva moussesta valmistusvaiheessa:

3 kommenttia:

  1. Onpa hieno kakku! Voisitko pitää mulle joskus sellasen pursotuskurssin kun minä en osaa ollenkaan tehä tommosia pursotuksia mun pursottimella.. ;)

    VastaaPoista
  2. Onpa hieno kakku! Voisitko pitää mulle joskus sellasen pursotuskurssin kun minä en osaa ollenkaan tehä tommosia pursotuksia mun pursottimella.. ;)

    VastaaPoista
  3. Miksiköhän sun kommentit näkyy aina tuplana nykyään (ainakin mulle)?

    Joo voin mä näyttää noita pursotuksia joskus. Tähän olen käyttänyt sellasta isoa tyllaa, jota sulla ei varmasti löydy kaapista, en usko ainakaan!? Se jo itsessään tuo näyttävyyttä.:)

    VastaaPoista